mandag, juli 03, 2006

Ironman Switzerland - En oppsummering

Ja, så er jeg nok engang i mål på en Ironman. Nr 12 er gjennomført. Fornøyd? Tja....
Vel som jeg nevnte i forrige innlegg: Jeg er fornøyd med at jeg nok en gang har fått kroppen i form før start. Og at jeg derfor skulle være fornøyd uansett. Men likevel en liten småskuffende følelse har jeg likevel.

Og løpet da:

Svømmingen gikk greit. Utfordringen er at proffene har 50m forsprang som er vanskelig å utligne. Så den første gruppen med de beste proffene gikk avgårde. Jeg klarte ikke å komme helt opp til den, selv om jeg passerte endel proffer på vei opp mot teten. Ble en stund ligge i dødens alene etter tetgruppen, men avventet litt og ble innhentet av gruppe nr. 2 som det var meget lett å ligge sammen med. Så jeg hadde egentlig en grei svømming som kostet lite. Hadde visstnok beste svømmetid i klassen min og sånn ca 20 totalt. Alt i alt en solid og grei svømming.
Sykkel: Syklingen var en 60km runde som ble kjørt 3 ganger med 3 solide stigninger. En lang og bratt, en kortere og ikke så veldig bratt og en kort og bratt. Den første bakken tok ca 15min å komme opp. Snittfarten går betraktelig ned på det strekket der....
Syntes at syklingen gikk greit, selv om jeg taper til de beste, men jeg holder nesten rundetidene og relativt sett så holder jeg tilnærmet jevn fart i motsetning til de fleste. Fra å bli frakjørt av alle sammen på de to første rundene i den lange bakken, kjørte jeg fra alle på siste runden og kjørte opp bakken over minuttet raskere enn på 1. og 2. runden. Så som vanlig våkner jeg utover i løpet. Spise og drikke rutinene gikk greit og jeg fikk i meg alt jeg trengte og følte meg pigg underveis, og var klar for å avslutte deg jeg hadde begynt på....

Men da måtte jeg jo løpe solid. Og med engang jeg begynte å løpe var tanken; Yess... Løpebeina er på plass. Dette kommer til å gå bra. Åpnet fint og greit på ca 4.15 fart og det gikk greit de første 5km. Men etter det begynte jeg å store mageproblemer. Vet egentlig ikke hva det var, men det var store krampetendenser og rett og slett meget vondt...Jeg måtte senke farten betraktelig. Det som var verre var at jeg ikke klarte å ta til meg næring: Alt kom opp igjen. Og jeg måtte gjøre en kynisk vurdering: Magen tåler ikke næring, den sliter også med drikke, for smertene ble bedre når jeg ikke drakk. Så jeg gikk drastisk ned på drikke - Drakk kun vann og da en liten kopp på 2.hver drikkestasjon. Selvfølgelig altfor lite. Men vurderingen var: Ødelagt mage eller kollaps pga. dehydrering.
Når jeg kjente at jeg måtte ha drikke, så måtte jeg gå gjennom drikkestasjonen og fylle opp to begre med utvannet cola og gå forsiktig mens jeg drakk langsomt. Deretter måtte jeg gå en 5-10min til det begynte å sette seg litt, også var det å begynne å løpe igjen. Spesielt 2. og 3. runden var ille. Det var mer survivalmodus og ikke helt jeg hadde planlagt.
Heldigvis begynte det å bli litt bedre på siste runden og jeg avsluttet bra på siste runden. Tror jeg hadde min beste runde på den siste runden. Brøytet meg rett og slett frem og løp ned på 4. min på km de siste 5km. Tok til og med en i spurten på oppløpssiden.
Så jeg kom da i mål på 9.49.13 med 52.43-5.10.15 og 3.43.39 på maraton.

Så slik som det ble må jeg nesten være fornøyd, men skulle gjerne vært mageproblemene foruten. Men det er jo endel av gamet. Og tiden du fikk i mål er den tiden du klarte den dagen. Så enkelt er det. Men skulle gjerne ha sittet i dag med dønn slitne bein og en følelse av å ha vært skikkelig i kjelleren. Den følelsen savner jeg idag....

1 kommentar:

Ketil Aas-Jakobsen sa...

Arild,

Jeg mener å huske at du har fått magetrøbel på IM-distanser før. Har du gjort deg noen vurderinger om hva det skyldes. Uvant drikke fra arrangører? Varme? Kjørt for hardt på svømming/sykkel? For lite core-trening? Eller kanskje helt andre ting?