torsdag, juli 06, 2006

Mageproblemer - Hva spises undveis?

Som noen av dere har fått med seg så ble løpingen min i Sveits litt amputert pga. mageproblemer. Og hva skyldes det?
Svaret er at jeg vet rett og slett ikke. Men for kanskje å bli litt klokere så prøver jeg å nøste opp litt ting her.
Først: Magen min er generelt kranglete året rundt, men det er forskjellige formen for disse problemene. Og problemet denne gangen var en smerte på en måte som jeg aldri har opplevd tidligere.
I fjor mente jeg å finne resepten som løste det ernæringsmessige under Ironman og praktiserte dette med hell under Ironman Tyskland og Ironman Hawaii. Nå i Sveits var resepten kopiert ned til minste detalj.
Skal ikke plage dere med detaljer, ett lite gløtt i hva jeg gjør og hvordan jeg tenker kan være på sin plass:Under svømmingen tar jeg naturlig nok ikke til meg næring eller drikke. Vel ute på sykkelen, bruker jeg ca 30min på sykkelen før jeg har kommet inn i rytmen og begynner mat og drikke rutiner. Vel jeg begynner å drikke med en gang ut på sykkelen, men da kun vann i egen blanding (dvs vann, vitaminer, glutamin). Ideen er å ikke tilføre magen næring (som krever ekstra blodtilførsel ned til mageområdet, da den må jobbe hardere for å starte å fordøye dette )i begynnelsen når blodet og hjertet har nok med å pumpe ut oksygenrikt blod der det trengs: I beina. Dette er viktig helt i begynnelsen av løpet når kroppen går fra å jobbe liggende og i hovedsak med arm/overkropp til å jobbe med beina på sykkelen.

Når tingene setter seg på sykkelen så begynner jeg å spise og drikke. Spiser totalt 5 Protein og energybarer underveis sammen med litt annet. Og drikker ubegrenset( sportsdrikk). Jeg slutter å spise ca 30min før jeg begynner på løpingen for å roe ned magen litt før jeg begynner siste etappe, men drikker helt inn.

Vel ute på løp, så begynner jeg å drikke sportsdrikke fra første stasjon og holder meg i utgangspunktet til det. I Sveits så opplevde jeg sportsdrikken på første drikkestasjon så sterk at jeg fikk store problemer med magen med engang. Om den virkelig var sterk eller om det bare var magen som mente det, vet jeg ikke.
Ett par km etter denne stasjonen kom problemene: Hadde vondt i nyrepartiet som er vanlig og ikke noe å tenke over. Men fikk skikkelig krampetendenser i magepartiet som var så vondt at jeg ikke klarte å opprettholde farten. For sikkerhetsskyld så slakket jeg av på startnummer båndet så det ikke skulle være for stramt. Kanskje hadde jeg strammet det litt for hardt? Men likevel ikke strammere enn det jeg vanligvis fester det.

Vel slik situasjonen nå var at det var mindre vondt når jeg løp rolig og veldig vondt når jeg økte farten, så det siste var umulig.
Underveis gikk det opp og ned og stort sett så fungerte det bra når jeg var forsiktig med hva jeg drakk og holdt meg til lite vann underveis. Dessverre en dårlig kombinasjon med 30 grader i skyggen. Spesielt 2. runden var ille. På 3 runden begynte det å bli bedre, men tapte tid på grunn av ett helt normalt do besøk, men kroppen og magen begynte å fungere. Jeg måtte bare ha lange gå pauser for å absorbere næring i form av utvannet cola. Bortsett fra det så begynte tingene å fungere. På siste runden ble det en lang gåperiode etter 1. drikkestasjon for å få nødvendig næring og væske inn i kroppen. Deretter klarte jeg å komme inn i løpemodus og klarte faktisk å øke farten etterhvert. Og de siste 5km var problemene vekke og jeg kunne holde min 4.15 fart på km. Løpet skulle vart litt lengre...

Så totalt sett så vet jeg faktisk ikke hva som var galt, men som nevnt: Kanskje sterk drikke på drikkestasjon, stramt startnummerbelte. Andre årsaker vet jeg ikke, da problemene var helt anderledes enn det jeg tidligere har erfart.
Det jeg vet 100% at det ikke var er: Jeg kjørte ikke for hardt på sykkelen. Jeg er en ekstremt slowstarter og sov gjennom store deler av sykkeletappen på en veldig kontrollert puls og intensitet.
Varmen var det heller ikke da jeg fikser den biten bra. Jeg tenkte faktisk ikke en tanke om at det var varmt ute. Jeg merket rett og slett ikke de 30 gradene. Det er faktisk da jeg koser meg...

Så ble jeg noe klokere? Tja. Kanskje
Ble dere noe klokere? Tjei. Sikkert ikke.

Ingen kommentarer: